11 قدم برای تست A/B
نوشته شده توسط : elena golchin

شناخت رفتار مخاطبان و ترجیحات و سلایق آن‌ها، در دنیای دیجیتال مارکتینگ برای صاحبان کسب و کار بسیار اهمیت دارد. ارائه‌ی تجربه کاربری (UX) موفق در عرضه‌ی محصولات و خدمات اینترنتی، به معنای سود و فروش بیش‌تر است. ابزارهای بسیاری برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) به کار می‌روند. تست A/B یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین این ابزاهاست. یکی از کاربردهای تست A/B این است که ازطریق مقایسه‌ی حالت‌های مختلف، به شما کمک می‌کند بهترین تجربه‌ی کاربری را برای وب‌سایت یا اپلیکیشن خود برگزینید. به کمک این تست می‌توانید فرضیات خود را محک زده و دریابید کدام نسخه از محتوا، کلیک یا بازدید بیشتری دارد. تست A/B در مدیریت ترافیک وب‌سایت به شما کمک بسیاری می‌کند. به علاوه، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) غالباً پس از تست A/B بهبود می‌یابد.

پیش از شروع تست A/B

1.یک متغیر را جهت تست انتخاب کنید.

ممکن است هنگام بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت و یا ایمیل‌ها، با متغیرهای بسیاری مواجه شوید که بر رفتار کاربر تاثیر دارند و می‌توانید تست A/B را روی آن‌ها انجام دهید. جهت آگاهی از اینکه هر کدام از متغیرها، سبب ایجاد چه تغییراتی در عملکرد کاربران شده‌اند، باید آن‌ها را به طور جداگانه تست کنید. برای مثال، عناوین، تصاویر، رنگ و طراحی دکمه‌های فراخوان عمل(CTA)، لینک‌ها، محتوا، بخش نظرات مشتریان و چیدمان صفحه می‌توانند به عنوان متغیرهای این تست در نظر گرفته شوند.

2.هدف خود را تعیین کنید.

پیش از انجام تست باید تعیین کنید کدام معیارها برایتان مهم است، اهدافتان چیست و اینکه چگونه تغییرات اعمال شده می‌توانند بر رفتار کاربران اثرگذار باشند. برای مثال اهداف شما می‌تواند کلیک کردن بر یک دکمه فراخوان، افزایش فروش و حتی پر کردن یک فرم باشد. همچنین، باید معیاری برای سنجش اهداف خود داشته باشید.

3.یک نسخه کنترل و یک Challenger بسازید.

نسخه‌ی کنترل در واقع همان نسخه‌ی موجود از صفحه‌ی وب‌سایت یا اپلیکیشن است که نیازی به اعمال تغییرات در آن وجود ندارد. نسخه‌ی Challenger همان نسخه‌ایست که تغییرات در آن اعمال شده است. برای مثال، برای پاسخ به این سوال که طراحی و جانمایی یک دکمه‌ی فراخوان عمل یا CTA در صفحه‌ی فرود وب‌سایت شما، چه تاثیری بر رفتار کاربران خواهد داشت، صفحه‌ی فرود موجود را به عنوان نسخه‌ی کنترل در نظر گرفته و سپس نسخه‌ی دیگری از صفحه‌ی فرود با عنوان Challenger، شامل یک CTA با رنگ و جانمایی متفاوت نسبت به CTA موجود در نسخه‌ی کنترل ایجاد کنید.

4.در صورت امکان، سایز نمونه‌ی خود را از پیش تعیین کنید.

اندازه‌ی نمونه در تست A/B، به نوع تست و ابزار مورد استفاده در آن بستگی دارد. برای مثال اگر تست A/B را روی یک ایمیل انجام می‌دهید، ممکن است به گروه کوچکی از افراد موجود در لیست خود بسنده کنید. اما در مواردی مانند یک صفحه‌ی وب‌سایت که تعداد مخاطبان مشخصی ندارد، باید تست را تا زمانی‌که تعداد بازدیدکنندگان به عددی منطقی و قابل توجه برسد، ادامه دهید. در غیر این صورت نتیجه‌ی تست قابل اطمینان نخواهد بود.

5.در یک بازه زمانی یکسان، صرفاً یک متغیر را تست کنید.

تست کردن بیش از یک متغیر در هر تست، حتی در صورت متفاوت بودن ماهیت آن‌ها، تحلیل نتایج را پیچیده خواهد کرد. برای مثال، اگر به طور همزمان یک صفحه‌ی فرود و یک ایمیل (که کاربران را به همان صفحه هدایت می‌کند) مورد تست A/B قرار گیرند، نمی‌توانیم به طور دقیق تغییر در ترافیک وب‌سایت را تحلیل کنیم.

در هنگام تست A/B

6.از یک ابزار مناسب جهت انجام تست A/B استفاده کنید.

شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Optimize که به ابزار Google Analytics نیز لینک می‌شود، استفاده کنید.

7.هر دو نسخه‌ی A و B را همزمان تست کنید.

در صورتی که نسخه‌ی A و B با فاصله‌ی زمانی از هم تحت آزمون قرار گیرند، ممکن است نتایج در اثر دخالت عوامل دیگر، قابل اطمینان نباشند.

8.جهت به دست آوردن اطلاعات مفید، زمان مناسبی به تست A/B اختصاص دهید.

زمانی که به تست A/B اختصاص می‌دهید، بسته به میزان ترافیک ورودی وب‌سایت و نوع متغیر مورد نظر، می‌تواند چند روز تا چند هفته باشد. تست را باید تا زمانی ادامه دهید که به تعداد بازدید قابل توجهی دست یابید. در غیر این صورت نتیجه تست صحت چندانی نخواهد داشت. شما باید این تعداد را با حداقل تعداد نمونه که از پیش تعیین کرده‌اید، مقایسه نمایید. نکته‌ی مهم در این تست این است که بازدیدکنندگان باید به صورت تصادفی به هر نسخه هدایت شوند.

پس از انجام تست A/B

9.بر معیار هدف خود متمرکز شوید.

برای مثال ممکن است در پایان تست، یک نسخه بیشتر کلیک خورده باشد، اما هدف اصلی شما که افزایش فروش است، محقق نشده باشد. بنابراین نسخه‌ای انتخاب می‌شود که نتایج آن مطابق با هدف شماست.

10. تحلیل نتایج

با کمک ابزارهای اختصاصی تست A/B می‌توانید نتایج تست را تحلیل کنید. ابزاری مانند Google Analytics تفاوت عملکرد کاربران را در هر نسخه به شما نشان می‌دهند. سپس بر اساس نتایج به دست آمده و مقایسه‌ی آن با هدف، یک نسخه را به عنوان نسخه اصلی انتخاب کرده و به تست خاتمه دهید.

11. برای تعیین متغیر بعدی تست A/B برنامه‌ریزی کنید.

تست A/B یکی از راه‌های موثر برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل(CRO) است. همواره موارد زیادی برای بهینه‌سازی در سایت وجود دارند که نباید از آن‌ها غافل شوید. مثلاً اگر در مرحله‌ی اول، رنگ CTA را مورد تست قرار داده‌اید، می‌توانید جانمایی و یا طراحی آن را در مرحله بعدی تغییر داده و تست را مجدداً انجام دهید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: